18.1.2017

THE LIST





 Puhuin joku aika sitten kun pojilla oli loma, että meillä on sirkus kotona ja lapset tappelee keskenään koko ajan ja homma on levinny käsiin eikä totella yhtään. Tilanne on nyt muuttunu ja arki toi mukanaan seesteisemmän elämän. Toki iso vaikutus on myös sillä, että mä tein jääkaapin oveen pojille listan. Otin siis käyttöön ihan rasti ruutuun taulukon ja heti kun tehtävä on tehty ja osattu käyttäytyä, niin laitan rastin sen tehtävän kohdalle ja joka sunnuntai on viikkoraha päivä ja rastit kertovat sen kuinka paljon viikkorahaa tulee. Listassa on myös paikka punaiselle rastille, eli tämä napsahtaa heti kun ei olla toteltu. Listassa on myös extra plus kohta ja sen saa, jos jotain tehdään ihan ilman sanomista. Yks aamu mun nuorimmainen oli niin reipas ja oma-aloitteinen että sanoin sille että nyt saat kyllä extra rastin. Poika oli tästä niin tärinässä ja ylpeä itsestään, että soitti heti iskälle töihin ja kertoi että isi mä sain exra rastin jee. Listassa on siis ihan perus juttuja, esim heti läksyt koulun jälkeen, oman huoneen siivous, koiran kanssa käynti jne. Että älkää nyt saako sellasia mielikuvia, että mä täälä pistän lapset orjatöihin :)






Tämä lista yksinkertaisesti toimii niin hyvin meillä ja siitä lähtien kun otin tämän käyttöön, molempien poikien käytös on muuttunut ihan täysin. Mun ei tarvi kertaakaan sanoa tehkää läksyt jne vaan ne tehdään nykyää ilman sanomisia ja ne ihan tärinäs tulee mulle kertomaan, laita äiti rasti mä tein ton ja ton tehtävän. Molemmat pojat odottaa viikkorahaa sen verran kovaa, että punasta kynää ei haluta listaan. Haluan myös tällä opettaa lapsiani, että tosta noin vaan ei asioita saa, vaan rahan eteen on tehtävä töitä.Poikien kohdalla siis puhutaan ihan pikku kotitöistä, mutta pienestä on hyvä aloittaa.








Mitä kuvien asuun tulee, niin kaivoin kaapista mun vanhat nilkkurit, joissa on edessä nyöritys. Meinasin ensin laittaa jalkaan perus valkoset tennarit, mutta tuntuu että joka asussa mulla on ne jalassa ja vaihtelu piristää joten päädyin näihin. Nyt ilmatkin sen salli, eikä varpaat jäätyny.








10 kommenttia:

  1. Ompa tyylikäs asu waude t. Merja

    VastaaPoista
  2. Tosi ihanat nilkkurit,mistä ne on?

    VastaaPoista
  3. Eikä niin kaunis asu ja mikäs takki tämä on?

    VastaaPoista
  4. Mistä toi laukku on ostettu?

    VastaaPoista
  5. Ihana look, trendikäs t. Jaana

    VastaaPoista
  6. Voi vitsit kiitti tästä lista vinkistä. Teenki lapsille heti sellasen.

    VastaaPoista
  7. Alkasin heti väsäämään listaa lapsille kun luin sun postauksen 😀 Ne vähä ihmetteli et mikä tämä on, mut mun 10v odottaa jo innolla palkkiota ja kyselee mitä muuta äiti voin tehdä ja sua auttaa heh

    VastaaPoista

Kiitos kun jätit kommentin.